FI-(H)
Je hebt je brevet een tijdje en het vliegen gaat je goed af. Je zou best vaker willen vliegen maar mist een doel tijdens je vluchten. Als je gasten meeneemt vertel je ze wat je doet en waarom. De passie voor het vliegen doorgeven en je kennis delen. Als instructeur kan je dat doen.
Instructie voor de FI Vlieginstructeur
Je begint met een 'assessment of competence' om vast te stellen wat het uitgangsniveau is. De cursus is er op gericht om al je vaardigheden te vergroten. Zo wordt er bijvoorbeeld ook 25 uur in de klas besteed aan leren lesgeven. Een groot deel van de overige 100 theorie uren wordt besteed aan alle onderwerpen die bij de briefings voorbij komen. Je moet straks aan een leerling kunnen uitleggen wat er gebeurt bij een autorotatie, wat translatielift is of de gevaren van vortex ring state.
FI praktijktraining
Alle oefeningen uit de PPL syllabus komen nog eens voorbij in de praktijktraining. Jij zit in de instructeur stoel en een andere instructeur speelt de 'demo' leerling. Je doet een oefening voor terwijl je uitlegt wat je doet en waar je op let. Daarna begeleidt je de leerling bij het uitvoeren van de oefening en ondervang je de fouten of onverwachte acties. Kortom, een levensechte situatie. En helemaal bij Rotor & Wings, omdat we in de lessen zowel vliegtuig- als helikoptervliegers hebben. Je 'demo' leerling kan dus zomaar iemand zijn die echt nog moet leren om het toestel te vliegen. In 30 uur worden je praktische skills piekfijn bijgeslepen zodat je in elke situatie in kan grijpen.
Als FI maak je veel vlieguren
Met deze cursus wordt vliegen nog leuker omdat je intensief bezig bent met het hoe en waarom. Je vliegt met veel verschillende mensen en daar leer je zelf ook weer van. En ondertussen vlieg je regelmatig je uren bij elkaar. Om aan het FI-examen deel te kunnen nemen moet je met een CPL minstens 250 uur Total Time hebben waarvan 100 uur als Pilot in Command.