Vlieguren voor je helikopterbrevet
Bij het helikopterbrevet kan je precies zien wat je per opleiding nodig hebt, maar globaal komt het hier op neer. Je privé helikopter brevet haal je met minstens 45 uur. Je kunt en mag dan zelfstandig vliegen. Om daarna aan je commerciële brevet te kunnen beginnen moet je 100 uur zelf gevlogen hebben (de PIC uren). De opleiding voor je CPL/ATPL is dan nog 30 uur. Voor dit brevet heb je ook nog je Night Rating nodig, deze bestaat uit 5 uur.
Hoeveel uren moet ik vliegen?
Met in totaal ongeveer 180 uur kun je als piloot aan het werk. Bij ons kan dat op onze transportvergunning als beroepsvlieger. De eerste stap in je beroepscarrière. De offshore bedrijven vragen vaak een Instrument Rating, dit is nog eens 50 uur training waarvan een deel op een goedgekeurde simulator gevlogen mag worden. Bovendien staat er in de vacatures vaak een eis van >500 uur ervaring, als commercieel piloot zijn er verschillende mogelijkheden om die uren op te bouwen, bijvoorbeeld als vlieger bij Rotor & Wings.
Geldig houden van je piloot brevet
Heb je je brevet, dan wil je natuurlijk kunnen blijven vliegen. Het goede nieuws is dat je brevet altijd geldig blijft. Het type ratings die je op je brevet hebt staan, kunnen wel verlopen. Helikoptervliegers moeten elk jaar 2 uur vliegen om hun rating geldig te houden. Dit lijkt erg weinig, maar 1 uur daarvan is een profcheck. Een profcheck is een soort praktisch herexamen waarin je moet laten zien dat je vliegvaardigheden nog voldoende zijn.
Kom je niet door de profcheck, dan kan je aanvullende training volgen tot de examinator vindt dat de skills weer voldoende zijn en je weer veilig de lucht in kunt. Het is dus handig om wat meer te vliegen dan dat ene uurtje voor jezelf. Wil je zeker weten dat je in één keer door de profcheck komt, dan kan je natuurlijk van tevoren onze instructeurs vragen een keertje met je te trainen.