Helikopter brevet
Op een dag weet je het. Helikopterpiloot worden is je doel en je gaat je vliegbrevet halen. Van privé-vlieger tot all the way als beroeps helikopter piloot. Bij Rotor & Wings kun je dat worden en wij staan voor veiligheid, deskundigheid, plezier en een persoonlijke benadering. Hoge kwaliteit onderwijs door professionele en betrokken instructeurs die weten waar ze over praten! Thuis voorbereiden of verder leren om je vliegbrevet te halen kan bij ons omdat al je vlieglessen online beschikbaar zijn.
Bij Rotor & Wings ben je dus helemaal op de juiste plaats op weg naar je helikopter brevet. Vliegen zit in ons DNA en onze ervaring delen we graag met je. Van privévlieger tot helikopterpiloot als je beroep, wij bieden een opleiding die bij je past. Professioneel, veilig en met plezier leren vliegen is de kern van al onze vliegopleidingen. We onderscheiden ons door maatwerk. Zo werken we met flexibele trainingstijden en gaan we eerst met je om tafel om te kijken wat het beste bij je past. Op onze simulator in Lelystad kun je tegen lage kosten extra trainen.
Onze oud-leerlingen vliegen onder andere bij CHC, Bristow, SAR, HTM en NHV.
Alles over de CPL vliegopleiding voor de helikopterpiloot die commercieel aan de slag wil
Eerst kennismaken? Maak een afspraak voor meer informatie of voor een proefles.
Vliegopleiding helikopterpiloot
Een opleiding tot piloot bestaat altijd uit een combinatie van theorie en praktijk. Rotor & Wings biedt modulaire opleidingen, de ervaring leert dat onze vliegopleidingen daardoor goed te combineren zijn met een baan. Voor het behalen van je brevet moet je ook een medische keuring doorstaan hebben. Het is een goed idee om hier mee te beginnen zodat je zeker weet dat dit geen struikelblok gaat vormen. Hieronder staan kort de inhoud van de modules en wat je er in de praktijk mee kunt.
Private Pilot License PPL
De eerste stap naar zelfstandig vliegen is de Private Pilot License (PPL) ofwel het vliegbrevet halen. Je volgt minstens 45 uur praktijk en moet slagen voor 7 theorievakken. Onderdeel van het PPL is leren communiceren over de radio en een korte test van je Engelse taalvaardigheid. Met je PPL mag je als zelfstandig helikopterpiloot de lucht in. Vrienden en familie willen maar al te graag een keer met je mee!
Pilot in Command Uren PIC
Tussen het behalen van het PPL en het CPL moet je ca 100 uur ervaring opdoen als helikopterpiloot, de PIC uren. Natuurlijk gaan familie en vrienden graag met je mee, maar het overgrote deel zul je op een andere manier moeten doen. Daarbij helpen we je door middel van het uitvoeren van ferryvluchten (tegen gereduceerd tarief) en advanced training. Denk hierbij aan het landen op confined areas, grote vliegvelden met verkeersleiding, buitenlandse vliegvelden etc.
Commercial Pilot License CPL
De eerste stap is gezet, je hebt helikopter leren vliegen! Wil je ook commercieel helikopterpiloot worden dan heb je een Commercial Pilot Licence nodig, oftewel CPL . Je vliegt dan na het behalen van je PPL zelfstandig een aantal zogeheten pilot-in-command uren. Dan volgt de CPL opleiding. Meer theorie, meer praktijk en meer uitdaging. En heb je voor je PPL slechts een medische keuring klasse 2 nodig, voor CPL zijn de eisen strenger en heb je een medische keuring klasse 1 nodig.
Airline Transport Pilot License ATPL
Wil je kans maken als beroepsvlieger bij een groot bedrijf dat mensen naar boorplatforms of windmolens vliegt dan heb je een Airline Transport Pilot Licence nodig, de ATPL . De gewone praktijktraining is nagenoeg hetzelfde als voor CPL. Extra is het Instrument vliegen, daarvoor haal je de Instrument Rating. Je krijgt verder extra theorie. Ook voor het ATPL heb je uiteraard een medische keuring klasse 1 nodig.
Grading CPL en ATPL voor jouw helikopter brevet
Om een goed advies te kunnen geven, is voor de CPL en ATPL opleiding een serie tests nodig (de grading). Deze geven jou en ons een goede indicatie van je aanleg voor vliegen en van het niveau dat je in de opleiding kunt bereiken. Op basis van de grading en jouw eigen wensen stippelen we het opleidingstraject uit dat voor je het meest geschikt is en kunnen we aangeven wat de kosten van de helikopteropleiding zullen zijn.
Je helikopter brevet gehaald en dan?
Je helikopter brevet bemachtigen is het begin. Tijdens het zelfstandig vliegen heb je natuurlijk ook nog vragen of specifieke wensen. Onze instructeurs zijn altijd beschikbaar voor informatie en advies. Ook biedt Rotor & Wings training voor gevorderden aan. Bijvoorbeeld wanneer je op een specifiek vliegveld wilt landen of een route wilt vliegen onder supervisie van een instructeur. Je ziet, helikopterpiloot worden is een heel traject.
Andere mogelijkheden zijn onder meer:
- Night Rating (NR)
- Instrument Rating (Multi Engine)
- PBN
- Flight Instructor (H)
- Typeratings voor verschillende types helikopter